Ziek, zwak en misselijk - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Anouk Roelofs - WaarBenJij.nu Ziek, zwak en misselijk - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Anouk Roelofs - WaarBenJij.nu

Ziek, zwak en misselijk

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 December 2014 | Moldavië, Chisinau

Vandaag voelden wij ons allemaal niet zo lekker. Bij mij begon het vannacht, Larissa voelde zich vanochtend niet lekker en Rosanne kreeg het vanmiddag. Ik denk dat er iets in ons avondeten zat wat niet goed is gevallen.

Rosanne en ik zijn naar de kliniek gegaan, Larissa voelde zich nog niet fit. Eenmaal op de kliniek aangekomen, kregen wij een cadeautje van de verpleegkundigen. Het is een kop en een schoteltje, heel erg leuk! Op de kliniek hoorden we dat wij vandaag met de pastoraal medewerker en onze tolk naar het klooster net buiten Chisinau zouden gaan. De pastoraal werker had een ongelukje met zijn auto gehad. Hij was tegen een waterleiding aangereden die boven de grond uitstak. Zijn bumper lag eraf, maar alles kan in Moldavië dus wij gingen gewoon met zijn auto naar het klooster. Wij hebben Larissa opgehaald en daarna vertrokken naar het klooster. Onderweg vroeg de pastoraal werker of we een dagopvang voor kinderen met een verstandelijke beperking wilden zien. Dit wilden wij natuurlijk graag zien. De pastoraal medewerker heeft ons beloofd om na het bezoeken van het klooster, een kijkje te nemen bij de dagopvang.

Het was ongeveer 25 minuten rijden naar het klooster. Het klooster lag in een klein dorpje en overal stonden waterputten. De pastoraal medewerker vertelde dat hier geen stromend water is. Iedereen moet naar een waterput om water te halen. De huizen waren erg vervallen en de weg was een zandpad. Het klooster was heel erg mooi. Het was een groot terrein met twee kerken en een soort van appartementen voor de monniken. Er wonen alleen maar monniken in dit klooster. Zij werken overdag op een akker in de buurt. Toen wij over het terrein liepen, kregen wij begeleiding van een kat. Deze kat was ons aan het rondleiden. Erg grappig om te zien. Wij zijn bij een kerk naar binnen geweest. Dit was de nieuwste kerk van de twee kerken die er stonden. Het was geen grote kerk, maar wel echt heel erg mooi van binnen. In de kerk wilde de pastoraal medewerker samen met ons bidden. Hij bad voor Larissa dat ze zich snel beter zou voelen en voor Rosanne en mij. Wij konden niet precies verstaan wat hij zei, want hij sprak in het Roemeens. Onze namen konden wij wel horen.

Na het klooster gingen wij door naar een dagopvang voor verstandelijk beperkte kinderen. De kinderen zitten hier tot ze de leeftijd van 16 jaar bereiken. In deze dagopvang zitten kinderen met het syndroom van Down en kinderen met een andere verstandelijke beperking. Er is een ruimte voor de kinderen om te kunnen spelen en in dit lokaal krijgen ze ook les. De lessen bestaan uit het oplezen van het alfabet, het leren praten van Roemeens en Russisch en is een computerruimte waar de kinderen kunnen oefenen door middel van spelletjes. Ook is er een kleine fitnessruimte waar de kinderen kunnen sporten. De dagopvang kost de ouders geen geld. Het is een non-profit organisatie. Er is plaats voor acht kinderen. Vandaag waren er maar vier kinderen, de rest is ziek en zijn thuis gebleven vandaag. Buiten de dagopvang kunnen ze niet naar een gewone school. Er is dan geen andere optie dan thuis zitten. Het komt vaak voor dat de vaders het gezin verlaten als ze weten dat hun kind een beperking heeft. Van de vier kinderen die vandaag op de opvang waren, is dat bij twee kinderen gebeurd. Ze verlaten het gezin en bouwen ergens anders een nieuw leven op. De moeder blijft achter met de kinderen. Moldavië is een orthodox land. De bevolking gelooft dat het krijgen van een kind met een verstandelijke beperking een straf is van God.

De oprichtster van de dagopvang heeft een zoon met het Syndroom van Down. Zij vertelde dat wanneer ze naar de kerk ging met haar zoon, de mensen dan zeggen dat dit duivelskind niet in de kerk thuishoort. De artsen in het ziekenhuis vertelden haar bij de geboorte van haar zoon, dat ze haar zoon beter kon achterlaten in het ziekenhuis. Hij zou niet gaan lopen en niet gaan praten. Hij zou zich gaan gedragen als een beest. Ze heeft haar zoon niet achtergelaten, maar is begonnen naar het zoeken van oplossingen. Met sponsoren uit Nederland is ze deze opvang begonnen. Ik vond het heel erg om te horen dat de artsen geen verstand hebben van een aandoening als het Syndroom van Down. De oprichtster vertelde dat ze haar zoon niet naar het Republieken ziekenhuis brengt, maar meteen naar de Emanuel kliniek gaat. In het ziekenhuis zullen ze haar zoon niet helpen, omdat ze daar vinden dat hij toch geen kansen heeft. Dit was hartverscheurend om te horen. Iedereen moet gelijke kansen ook als je een beperking hebt. Iemand met een beperking in Moldavië heeft weinig kans op een goed leven. Na dit verhaal ben ik gaan nadenken. Wij hebben in het straatbeeld nog geen enkel persoon met een beperking gezien. Het lijkt wel alsof mensen met een beperking geen aandeel mogen en kunnen leveren in deze samenleving.

Het is erg grappig dat er in één gesprek veel verschillende talen worden gebruikt. De pastoraal medewerker spreekt Duits en Engels tegen ons. Wij praten Nederlands en Engels en onze tolk praat Roemeens en Russisch met de pastoraal medewerker. Dat zijn vijf talen in één gesprek.

Morgen na onze werkdag gaan wij naar de grootste wijnkelder ter wereld. Hier krijgen wij een rondleiding.

• 16 December 2014 - 15:11

Anja Rouweler:

Hey Anouk en andere meiden,
    Al weer de laatste week, wat gaat het snel he.
    indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken, heel bijzonder,
    Wat een verschil in zorg he.
    Geniet nog even van de laatste dagen,
    Veel plezier nog.
    Groetjes uit wesepe.

• 16 December 2014 - 18:41

Ingeborgh Wermer:

Hé Larissa,
    Mooi filmpje op Facebook van het tehuis waar jullie zijn geweest. Hopelijk voel je je weer wat beter.
    Jullie zitten allemaal in de verpleging, dus dat zal wel goed komen.
    Liefs vanuit Enschede!

• 16 December 2014 - 22:51

Yvonne Schutte:

Dag meiden,

Indrukwekkend om al die verhalen van jullie te lezen! Nog even en dan zijn jullie alweer thuis. Ik hoop dat jullie je steentje hebben kunnen bijdragen in Moldavië en dat jullie met een goed gevoel straks terugkeren naar Nederland. Veel plezier nog.

Groet Yvonne, Hennie, Chiel en Simone

• 17 December 2014 - 15:23

Edith:

Dag dames,
    wat een ervaring daar. In Nederland zijn we al helemaal in kerstsfeer, merken jullie daar ook nog iets van de kerst?
    Het is jammer dat ik zo laat begonnen ben met lezen, de tip van de foto's van de wonden hadden we hier ook kunnen toepassen op het been van Peter met de wondroos! We onthouden 'm.
    Als ik jullie verslagen lees en de foto's kijk doet het me erg denken aan onze reisjes naar Wit Rusland. Je kunt alleen maar bewondering hebben voor de vindingrijkheid van de mensen, die van niets toch weer iets maken. Hopen dat jullie bezoek op termijn ze wat hoop en perspectief voor de toekomst brengt!
    Goede terugreis allemaal! Groeten uit Arnhem