Nederlander gespot! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Anouk Roelofs - WaarBenJij.nu Nederlander gespot! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Anouk Roelofs - WaarBenJij.nu

Nederlander gespot!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 December 2014 | Moldavië, Chisinau

Op vrijdag hadden wij maar één patiënt. Het busje van de kliniek was nog steeds kapot, dus wij moesten met het openbaar vervoer naar de patiënt toe. De bussen zijn hier heel oud. Bij elke hobbel en bobbel vlieg je een meter in de lucht en kraakt de bus aan alle kanten. De patiënt waar wij naar toe gingen was de patiënt met alzheimer. Het ging (vorige week) erg goed met deze wonden, maar tot onze grote teleurstelling waren de wonden groter geworden. De verpleegkundige gebruikte een aantal technieken die wij haar hadden geleerd. Dit was erg leuk om te zien!

Na deze patiënt was onze werkdag voorbij. Wij gingen terug naar de kliniek en gingen daar lunchen. Na alle taarten en lekkers hadden wij besloten dat vrijdag een balansdag zou worden. Wel erg lastig een belansdag als bij het ontbijt een bladerdeeghapje gevuld met aardappelen zit. Daarom hadden wij ’s avonds maar een salade gegeten.

Vandaag begon de dag met uitslapen. Wij hadden afgesproken om met onze LWGB’er (leerwerkgroepbegeleider) te gaan skypen. De WIFI deed het niet, dus het duurde even voordat wij konden skypen. Wij hebben vanmiddag afgesproken met onze tolk. Sinds donderdag hebben wij een vervangende tolk, omdat onze andere tolk ook voor een ander bedrijf werkt. Wij hadden in een soort “Starbucks” afgesproken. Het was heel erg gezellig, en wij vinden het erg jammer dat wij haar niet meer zien. Daarna zijn wij naar een “art markt” geweest. Er was ook een “art markt” winkel, maar hier was alles een stuk duurder. Wij hebben hier wat souvenirs gekocht. En wij gaan natuurlijk niet zeggen wat wij hebben gekocht! Onderweg naar de “art markt” kwamen wij een Nederlander tegen. Heel erg toevallig en grappig. Ik had nooit gedacht om hier een medelander te zien. Hij was freelancer en volgens mij woonde hij hier al een hele tijd, want hij had ook een relatie met een meisje uit Moldavië.

Vanavond wordt een luie avond. Een filmpje kijken en daarna lekker slapen. Morgen gaan wij misschien naar een weeshuis.

Groetjes,

Rosa, Lariessa & Anna (zo worden wij hier genoemd)

• 13 December 2014 - 21:52

Jan Nollen:

Hallo Anouk en de andere meiden

Vandaag hoorde ik van je vader en je oma Schutte dat je in Moldavië bent.
    Heel leuk en herkenbaar om de reisverslagen te lezen.
    Zelf ben ik drie keer in Moldavië geweest om ondersteuning te geven op het gebied van de Landbouw. Het was ook een heel bijzondere ervaring.
    Een aantal jaren geleden hebben we nog een vrachtwagen vol met afgedankte maar bruikbare ziekenhuisbedden met matrassen naar Moldavië laten transporteren.

Hopelijk dat ook jullie adviezen en ondersteuning positief zullen bijdragen tot verzachting van het leed.
    Bedenk wel dat alle beetjes helpen hoor. Ook vooral jullie aandacht en betrokkenheid voor de medemens.

Heel veel succes gewenst,
    Gr. Jan Nollen

• 14 December 2014 - 02:15

Betteke:

Hallo Anouk
    Erg leuk om je reisverslag te lezen. Fijn dat je deze ervaring naar je zin is.Je maakt zoveel mee wat je in Nederland niet zou hebben. Ik denk dat je alles heel erg waardeert waar je normaal niet bij stil staat omdat het er gewoon is. Nog heel veel plezier en tot ziens in Wijhe! Groetjes x

• 14 December 2014 - 13:23

Joop En Geertje:

Hallo dames,

Heel bijzonder dat i.p.v. dat wonden verbeteren ze verslechteren. Daarom... mooi om te lezen dat jullie tips worden opgepakt. Hopelijk verbetert de situatie daardoor iets, als is het maar een beetje. In de drie weken die jullie er zijn kun je geen wonderen verwachten, maar alles is meegenomen. Veel succes nog verder. Lieve groet'n uut Notter.
    Joop en Geertje